2013. május 11., szombat

Hunter

Nemes egyszerűséggel ezt a nevet kapta ez a kés. Egy vadászkés. Legalábbis én annak szántam.
Az alapanyaga ennek is laprugó. de mivel nyáron készült, és 30 fokban nem gyújtok a kályhába (őszi gyerek vagyok, elég rosszul viselem a meleget) ezért ahogy gyárilag meg van edzve, ebben a formában készítettem belőle a kést. Flex-szel kivágtam, lenagyoltam, majd lecsiszoltam a kontúrt.A köszörűre felszerelt vágókoronggal lenagyoltam a leélezést, majd köszörűkővel finomítottam.Ezután jött az érdekes rész, amit még soha nem csináltam, a zsigerelőkampó bevágása, és élezése. Mivel ilyen vékony köszörűkövem nincs, ezért csak a vágókoronggal éleztem meg, nagyon óvatosan. Majd kézzel utánacsiszoltam, hogy szebb legyen a kinézete. Ezután következett a markolat kifúrása. A panelek rögzítésére két 6mm-es vörösréz csövet, közé pedig pár könnyítőfuratot gondoltam. A fúró viszont sehogy sem vitte az anyagot, pedig jófajta HSS fúrók. Ezért (azt hiszem ZÉ blogjában olvastam) egy 5-os Vidia fúrót kiélezve megkezdtem a furatokat, és végül 6-os HSS fúróval fejeztem be őket. Elég kínszenvedés volt, de végül sikerült. Ezután egy 3mm-es vágókoronggal elkészítettem a pengehátra a recézést, amit aztán csiszolópapírral (3-es köracélra újjal ráfeszítve) készre is csiszoltam. Majd megcsiszoltam a leélezést és a penge lapját egészen 500-as finomságig.


Következett a markolat elkészítése. Mivel vadászkés, ezért tölgyfa markolatban gondolkodtam. A kivágás után a ragasztás síkját síkbacsiszoltam, a szegecsek helyét kifúrtam, a markolatpanelek elejét lecsiszoltam majd összeragasztottam az egészet. A ragasztó kikötése után lecsiszoltam a kontúrt, majd lekerekítettem az éleket. Végül lenolajjal impregnáltam. A végeredmény: teljes hossz 210mm, pengehossz 100mm, szélesség 4mm, vastagság 4,5mm. A markolat szélessége 30mm, vastagsága elöl 22mm, hátul 27mm.



Még két göcsöt is sikerült belevennem, hogy feldobjam a mintázatot.



Elég vékonyra sikeredett az él, de készre ez sincs élezve, tekintve, hogy inkább kiállítási tárgy.




A végén jegyzem meg, hogy így is lehet kést készíteni, de természetesen vigyázni kell, nehogy kilágyuljon az anyag, és az egyenesre kalapálás után hajlamos elgörbülni, pláne ha nagyobb hőt kap (gépi csiszolás, köszörülés).

13 megjegyzés:

  1. Nagyon jó formájú darab lett, ügyesen megcsináltad.
    Jelenleg én is gyári edzésű vassal dolgozom (gatter fűrészlap)
    a fúrásokkal én is szenvedtem. Nem egy HSS-G fúrót törtem el.
    Nagyon szép leélezést csináltál.

    Üdv:
    Ed

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ed,

      köszönöm az elismerést. Ez a baj az ilyen vasakkal, hogy nehéz őket megmunkálni, közben vigyázni is kell, hogy ne égjen meg. Épp ezért gondolkodom rajta, hogy beszerzek valami jóféle edzhető acélt egyenesen a gyártótól.

      Üdv

      Törlés
  2. Szia Karesz!

    Szemet gyönyörködtető lett ez a szerszám! Nagyon jó lett a zsigerelő kampó is.
    Sok ilyen szép darabot készíts még.


    Balee

    VálaszTörlés
  3. Szewa!
    Csak csatlakozni tudok az előttem szólókhoz, nagyon szép ks kés lett! És aza leélezés....
    Grat: Zsombor

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsombor, Neked is köszönöm az elismerő szavakat.

      Törlés
  4. Egy ötlet a fúráshoz.heggesztővel egy ponton ki kell lágyítani és lehet fúrni ,bár nem könnyen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, kaptam kölcsön egy kis lángszórót, azzal tudtam lágyítani utána fúrni. A markolat alatt úgysem számít egy kis lágyulás.

      Törlés
    2. Köszönöm az ötleteket, bár kétségeim vannak felőle. A markolatot egy ponton így felmelegíteni, szerintem meggörbülne az anyag. A bejegyzésből kimaradt, hogy mikor a pengét csiszoltam csiszolótárcsával, az egyoldali hőhatástól (szerintem attól) elgörbült a penge. Mikor újra kiegyengettem, a kalapácsnyomokat kellett újra eltüntetni. Egy hétig pihentettem a dolgot, és mikor elővettem, újra el volt görbülve. Szóval ekkor fogadtam meg, hogy így többet nem készetek kést. Végül mégis, de ezt majd később.

      Törlés
    3. Nyugi, az enyém is elgörbült egy kicsit, vissza tudtam egyenesíteni.

      Törlés
  5. Szia Karesz!

    Ha esetleg szeretnél eladásra kínálni kést, van egy új http://www.bladeshop.hu/ késes netbolt, ahol tervezünk 'Hand-made' kategóriát, azaz, hogy amatőr késbarkácsolók eladásra kínálják az arra érdemes műveiket. Mit szólsz az ötlethez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hali Ed!

      Az ötlet nem rossz, már gondoltam rá, hogy eladok pár kést, mert kevés a hely, és még szeretnék párat készíteni. Bár a pénzügyi részével nem vagyok tisztában: eladsz valamit valakinek, utána kell-e adót fizetni, számlát adni, ilyesmi. Nehogy a NAV kopogtasson az ajtón, hogy hol az adó, amit 20 kés eladása után kellett volna fizetni.
      De amúgy jó ötletnek tartom.

      Üdv,

      Karesz

      Törlés
    2. Kedves Karesz!
      Akkor kitaláljuk mint-hogy lenne célszerű megoldani,
      oszt majd összehozzuk.
      Üdv:
      Ed

      Törlés